• ZIKLADEETAKO ARTEA (k.a.2600- k.a.1100):
o Anatolia ingurutik etorritako jendeak burutu zuen Zikladeetako irletan.
o Hilobi txikietan aurkitutako idoloen marmolezko eskulturak dira beraien artetik dauden elementu garrantzitsuenak. Eskematikoak eta geometrikoak dira. Hasiera batean, bilbolin kaxa baten itxura hartzen zuten, baina denborarekin konplexuagoak egin ziren.
Besoak paparrean gurutzatuak, argalak, finak. Batzuetan hankak banatuta eta bestetan marra bat soilik zuten.
Tripa barrenean triangelu bat zuten.
Asko ahurdun edo erditu osteko emakumeak ziren. Uste da amatasun edo ugalkortasunaren jainkosak izan zitezkeela.
Buruan sudurra soilik zeukaten.
Salbuespenak ere zeuden.
Paleolitoko Venus jainkosarekin lotzen dira.
Greziaren artean eragin handia izan zuten, baita XX. mendeko artean ere, Brancusi edo Modigliani esaterako.
• KRETAKO ZIBILIZAZIOA (k.a. 3000- k.a. 1450)
o Arkitektura:
Jauregiak aldaketa batzuk izan zituzten, esaten da arrazoia aldaketa geologikoak izan zirela. K.a. 2000tik k.a.1500ra jauregiak eraiki, desagertu, berreraiki eta berriz desagertu egin ziren.
Jauregi hauen ideia Ekialde Hurbiletik hartu zen. Nekazaritza lurrez inguratuta zeuden.
Jauregiak hiri modura antolaturik zeuden.
Barne espazioa labirinto baten modura antolaturik zeuden eta patio ugari zeuden, aireztatzeko eta argia sartzeko. Galeria asko zeuden, bai kanpoan, bai barnealdean ere.
Teilatuak izan beharrean, terrazak zituzten.
Oinarrian zutabeak estuagoak dira goian baino. Barrutik egurrezkoak dira eta harrizko xaflekin estaliak daude. Kapitel bereziak dituzte, kuxin biribil modukoak.
Ez zuten monumentaltasuna erakusten, edertasuna barnerako gordetzen zuten.
Barrualdea freskoz apaindurik zeuden.
Gurtza lekuak eta sakrifizio guenak jauregietatik kanpo zeuzkaten.
o Eskultura:
Jauregietako kapera txikietan emakumeen irudiak, zezenak eta erritoiak aurkitu egin dira:
• Bi teoria: emankortasunaren jainkosak edo emakume sazerdoteak zirela uste da. Eskuetan eta buruan sugeak dituzte. Mesopotamiako eragin garbia ikusten da.
• Zezenak oso garrantzitsuak ziren. Dantza errituak zezenaren inguruan egiten ziren.
• Erritoi edalontziak ere agertu egin dira.
o Pintura:
Loraldia k.a.1600-1450 tartean eman zen. Egiptoren eragin eta Mari jauregiko pinturen eragina isla daiteke.
Natura eszenak irudikatzen dira: lehorreko animaliak, hegaztiak, sasien artean eta itsasoko animaliak. Pertsonen irudikapenak ere agertu egin dira.
Irudik lauak dira, siluetak, hondoko kolore biziak eta animalien eta landareenganako fidelitatea zuten ezaugarri bezala.
Biziak, mugitu egiten dira, irudiak flotatzen moduan daude, eszenako ekintzak urpean gertatutako balira bezala. Egiptoko irudiekin alderatuz, askoz biziagoak, mugimendu gehiagorekin. Gizakiak marren gainean jartzen ziren.
Greken erabilpena agertuko da.
Obrak:
• Tximinoaren pintura, Liliaren printzea, Parisko emakumea, Dama urdinak, zezen baten gainean dantzaria, katua eta faisaia …
o Zeramika:
Jauregi zaharretan asko aurkitu egin dira. Hauek Kamarasko zeramika izendapena jasotzen dute (k.a.2100-1150).
Polikromatua zen. Kolore ilunak zeuden hondoan, eta gainetik kolore beroagoak eta argiagoak jartzen ziren.
Dekorazio geometrikoak zuten.
Merkataritzan aritu egin zirenez Mediterraneoan zehar aurkitu egin dira adibideak.
Obrak:
• Festoko jauregian aurkitutakoak, Segalarien ontzia, Borrokalarien erritoia …
• MIZENASEKO ZIBILIZAZIOA (K.A.1600-1100)
o Uste da akeoak izan zirela, indeoeuropearrak, Mizenaseko zibilizazioa sortu zutenak.
o Mizenas hiria nagusitu egin zen, horrela aipatu egin zuen Homerok Iliadan.
o Arkitektura:
Paraje menditsuetan egindako jauregi gotortuak zituzten. Kretako arkitekturarekin inongo loturarik ez zutenak.
Harlanduak erabili zituzten. Harresiak egiteko harri handiak erabili zituzten, horren ondorioz ziklopeak egin zituztela zioten.
Sarreretan Hattusaren antzerako lehoi beldurgarriak jartzen zituzten. Hauek, arkitektura dinteldunaren gaineko arku faltsua betetzen zuten bi lehoiez baliaturik. Lehoien erdian koloma Kretarra jartzen zuten.
Tirinto herriak garrantzi handia izan zuen.
Megarona:
• Errege edo agintariak bizi ziren jauregietako gelarik garrantzitsuena zen. Agintariaren gela publikoak ziren.
• Greziar tenpluak hauetan oinarriturik daude.
• Zeremonia berezietako lekuak ziren.
• Sarreran, bi zutabedun portiko bat zegoen, eta honen gainean frontoi bat dago. Honetan herriko sarreran aurkitzen den irudikapena errepikatzen da.
• Barrualdean sabaia eusteko kolomak zeuden, gelaren erdi-erdian su sakratua zegoen.
Hilobiak:
• 36 metroko korridorea, oinplano biribileko sarreraraino, usteltze gelara.
• Kanpotik begiratuz gero, mendi artifizial moduko bat dirudi. Familia hilobiak izaten ziren.
• Harresietako ateen egitura berbera zuten. Harriak horizontalean barrurantz sartuta jartzen zituzten.
• Hilbietan alxorrak aurkitu egin dira:
o Ezpata , lehoien ehiza; Eraztun zigilua; urrezko maskarak, Egiptoko eragina isla daiteke, gizon aurpegiak dira guztiak, geroago Erroman egingo dira; urrearen gaineko erlibeak, ontziak …
o Pintura:
Hormetako pinturan Kretako eragina ikus daiteke. Freskoaren teknika erabili egin zuten.
Emakumeak gurdi gainean, Mizenaseko gerrako jainkosa betan ezkutua
o Eskultura:
Oso eskultura gutxi aurkitu egin dira. Erlijioarekin zerikusia dute gehienak. Buztinezko idoloak eta kareharrizko buru polikromatuak aurkitu egin dira.
Bolizko gerlariaren burua, Jainkosen hirukotea …
o Laburbilduz:
Egiptoko eragina hilobiratzeko ohituretan.
Kretako artearen eragina eta urrearen erabilera itzela.
Kreta, Egipto eta Mizenas artean erlazioa egon zen.
Teorian, Mizenasek Kreta konkistatu egin zuen.
Uste da, hiruren arteko erlazioa egon zela hiksoak kanporatzeko.
Mizenastarrek egiptiarrei laguntza ematearen ondorioz, horren ordaineta Egiptok hauei urre mordoa eman ziotela. Hor azaltzen da urrearen agerpena, izan ere, Mizenasen ez zeghoen berez urrerik.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario